Ali Expres of Ali Per Ongeluk?

Ali Expres

Werd Ali Expres of Ali Per Ongeluk zo groot?

AliExpress.com wordt ook wel ‘Ali Expres’ genoemd. Hoe kan het zijn dat zo’n Chinese webshop zo enorm succesvol groot werd? Met enorme kortingen kun je hier merkproducten bestellen. Met De Merkenzoeker zijn de schuilnamen van de originele merken op AliExpress gemakkelijk te achterhalen.

Hier wat over de ontstaansgeschiedenis van ‘AliExpress’ (bron: Wikipedia):

Wat is ‘Ali Expres’?

AliExpress.com is een onderdeel van de Alibaba Group, een Chinees particulier concern gevestigd in Hangzhou. De groep bestaat uit internetbedrijven gericht op E-commerce waaronder business-to-business web portals, online detailhandel en betalingsdiensten, een prijsvergelijkingszoekmachine en clouddiensten voor data.

Hoe kwam het zo?

De groep ontstond in 1999 toen Jack Ma de website Alibaba.com oprichtte, een business-to-businessportaal om Chinese producenten in verbinding te brengen met buitenlandse kopers. In 2003 richtte Alibaba Taobao op, een consumer-to-consumerportaal. Taobao behoort tot de twintig meest bezochte websites wereldwijd. In 2004 werd Alipay opgericht, een online escrowbetalingsdienst. Alipay handelt ongeveer de helft van alle online betalingstransacties af binnen China. Bij de grote meerderheid van deze transacties wordt er gebruikgemaakt van sites van Alibaba. De websites van Alibaba Group nemen meer dan 60% (!) van de pakketbezorgingen binnen China voor hun rekening.

Samenwerking met Yahoo!

In augustus 2005 bereikte Yahoo! een overeenkomst met Alibaba Group. De twee gaan intensief samenwerken. Yahoo! bracht de Yahoo! China activiteiten in en met Alibaba gaat ze samenwerken om de positie in de Chinese markt te verstevigen. Yahoo! kocht verder voor US$ 1 miljard aandelen Alibaba om Alibaba het noodzakelijk kapitaal te verstrekken.Na de koop had Yahoo! zo’n 40% van de aandelen en 35% van het stemrecht in de Alibaba Group en was daarmee de grootste aandeelhouder.

In oktober 2015 bracht Alibaba een bod uit van US$ 4,6 miljard op het aan de Nasdaq genoteerde Youku Tudou, de Chinese variant van YouTube. Alibaba had al een belang van 18,3% en wil de rest van de aandelen ook in handen krijgen. Alibaba wil meer diverse diensten aanbieden en krijgt hiermee een belangrijke content provider erbij. Online video laat in China een snelle groei zien en Youku Tudou is de grootste op dit gebied met een omzet van US$ 0,5 miljard in 2014. Youku Tudou heeft sinds de introductie op de beurs in 2010 nog nooit een jaarwinst gerapporteerd.

Beursintroductie

In september 2013 werd bekend dat Alibaba Group een beursnotering zocht in de Verenigde Staten nadat een deal met toezichthouders in Hongkong afketste. Het duurde 12 maanden aan planning om de primaire emissie uiteindelijk in september 2014 op de beurs te laten komen. Het tickersymbool werd BABA.

De aandelen werden geïntroduceerd tegen een koers van US$ 68 per aandeel. In totaal werden er voor US$ 25 miljard aan aandelen verkocht, dit is 14,9% van het totaal aantal uitstaande aandelen. Alibaba verdrong hiermee de introductie van de Agricultural Bank of China van de eerste plaats, deze haalde in de zomer van 2010 een recordbedrag op van US$ 22,1 miljard bij de beursintroductie op de Hong Kong Stock Exchange. Jack Ma verkocht in totaal 15,5 miljoen aandelen en Yahoo! 140 miljoen stuks wat US$ 9,5 miljard opleverde.

En Ali Expres?

AliExpress is nog maar een betrekkelijk klein onderdeel van het conglomeraat Alibaba Group. Het is dat deel dat alle eindproducten van de Chinese leveranciers direct aanbiedt aan de consument. Met Alipay maakt de AlibabaGroup hier een uiterst betrouwbare webshop platform van dat merkartikelen tegen enorme kortingen kan aanbieden. Met De Merkenzoeker zijn de schuilnamen van de originele merken op AliExpress gemakkelijk te achterhalen. Lees op deze website meer over: